Pilihanraya Kecil DUN N.29 Batang Ai, Sarawak

EXCLUSIVE : CONFESSIONS OF FORMER PAKATAN RAKYAT EXCO

Friday, March 27, 2009

ANWAR BAWA BUDAYA TUDUHAN MELULU KE BATANG AI

Oleh Sylvester Linggi



Anwar Ibrahim memang terkenal dengan sikapnya yang suka membuat tuduhan tanpa bukti sepertimana yang berlaku di Semenanjung. Demi untuk menarik perhatian orang ramai, Anwar sanggup untuk berkata sesuatu yang belum tentu benar atau salahnya. Yang penting baginya ialah untuk menimbulkan kekeliruan dan kebencian rakyat kepada pemerintah.

Di Semenanjung, orangramai dah lali dengan telatah dan sikap Anwar yang seringkali berbohong. Tapi di Sarawak, mungkin orang ramai tidak tahu perangai Anwar ini. Budaya tuduhan melulu Anwar di batang Ai sudah bermula. Terbaru ialah tuduhan kononnya penduduk di kawasan Batang Ai diminta untuk menyerahkan salinan kad pengenalan dan nombor akaun kepada Jabatan Tanah dan Survei Sri Aman untuk tujuan tertentu seperti yang didakwa oleh Penasihat PKR, Dato Seri Anwar Ibrahim.

Apa yang berlaku ialah Jabatan Tanah dan Survei Sri Aman hanya meminta tuai rumah memberi salinan kad pengenalan setiap penghuni rumah panjang untuk mengemaskini data dan rekod untuk kegunaan jabatan berkenaan bagi Skim Penempatan Semula Batang Ai, Lubok Antu. Kandungan surat daripada Jabatan Tanah dan Survei yang bertarikh 13 Mac 2009 kepada Tuai Rumah Nanga Ukom, Lubok Antu, tidak ada menyebut tentang meminta nombor akaun.

Begitulah budaya pembangkang yang suka memberi maklumat dan gambaran salah untuk kepentingan politik mereka. Putar belit dan pembohongan adalah salah satu strategi pembangkang dalam usaha mengelirukan orang ramai. Orang ramai terutama pengundi di Batang Ai dinasihatkan supaya tidak mempercayai sebarang maklumat yang megelirukan dan mendapatkan dulu sumber maklumat yang sah dari pihak berkenaan.

No comments:

Post a Comment