Pilihanraya Kecil DUN N.29 Batang Ai, Sarawak

EXCLUSIVE : CONFESSIONS OF FORMER PAKATAN RAKYAT EXCO

Friday, March 27, 2009

BATANG AI: PERTANDINGAN 4 PENJURU?

Oleh Sylvester Linggi
Daripada maklumat yang diperolehi, dijangkakan pilihanraya kecil DUN Batang Ai akan menyaksikan pertandingan lebih dari dua orang calon. Rasanya trend di Bukit Selambau akan berjangkit di Batang Ai. Jika di Bukit Selambau, sekurang-kurangnya 9 orang calon telah mengesahkan akan bertanding, di Batang Ai jumlahnya mungkin tidak sampai ke angka tersebut. Paling banyak mungkin pertandingan empat penjuru.

Jika pertandingan empat penjuru menjadi kenyataan, maka pengundi mempunyai pilihan yang luas. Mereka boleh membuat pilihan untuk memilih yang terbaik. Dan biasanya yang terbaik ialah calon yang boleh memberi sesuatu kepada pengundi seperti pembangunan, pendidikan dan lain-lain.

Namun, calon bebas yang mencuba nasib tidak boleh diabaikan. Mereka mempunyai pertalian persaudaraan dengan pengundi di kawasan setempat. Sudah tentu saudara mara dan kawan-kawan akan memberi undi kepada mereka. Walau apapun, apa yang penting ialah pengundi dapat membuat keputusan yang paling baik untuk kehidupan mereka masa depan.

Jika pengundi tersalah memilih, maka mereka mungkin akan kerugian terutama dalam konteks pembangunan. Oleh itu, pengundi di Batang Ai perlu merenung panjang sebelum membuat keputusan kepada siapa undi hendak diberi.

No comments:

Post a Comment