Pilihanraya Kecil DUN N.29 Batang Ai, Sarawak

EXCLUSIVE : CONFESSIONS OF FORMER PAKATAN RAKYAT EXCO

Saturday, March 28, 2009

Surat Mohon Sumbangan Wang Disahkan Palsu

Dakwaan Ketua Menteri Sarawak, Pehin Seri Haji Abdul Taib Mahmud yang menandatangani sepucuk surat kepada sebuah syarikat meminta sumbangan wang bagi membiayai kempen calon BN bagi Pilihan Raya Kecil Batang Ai telah dinafikan oleh Pejabat Ketua Menteri menerusi satu kenyataan akhbar daripada Pegawai Tadbir (Media) di Pejabat Ketua Menteri, Amin Sahmat.

Pejabat Ketua Menteri mengesahkan surat yang menggunakan kepala surat rasmi Parti Rakyat Sarawak (PRS) adalah palsu dengan niat menipu orang ramai untuk menderma wang bagi tujuan kononnya untuk kempen calon BN dalam PRK Batang Ai. Sehubungan itu, sesiapa yang menerima surat seperti itu diminta melaporkannya kepada pihak berkuasa kerana BN tidak pernah meminta sumbangan derma sedemikian.

Sementara itu, Presiden PRS, Dato Seri Dr. James Masing turut menafikan PRS pernah mengeluarkan surat sedemikian kepada taikun-taikun syarikat pembalakan di negeri ini bagi tujuan berkenaan dan beliau menyifatkan perbuatan itu sebagai taktik kotor yang dipercayai dilakukan oleh pihak pembangkang. Ini kerana, tandatangan dalam surat itu sama dengan tandatangan Taib, tetapi nama beliau disalah eja.

Masing menjelaskan bahawa perbuatan ini akan diketahui angkara siapa setelah akaun bank yang tercatat di surat itu disiasat sepenuhnya.
Sumber: Utusan Borneo dan Utusan Sarawak, 28 Mac 2009

No comments:

Post a Comment