Pilihanraya Kecil DUN N.29 Batang Ai, Sarawak

EXCLUSIVE : CONFESSIONS OF FORMER PAKATAN RAKYAT EXCO

Friday, March 27, 2009

JAWAH TIDAK BERPENDIRIAN TEGUH

Oleh Agnes Leha (Penulis Bebas)
Dato Sri Dr James Masing telah menyifatkan Jawah Gerang sebagai seorang yang tidak berpendirian teguh. Menurut James Masing, suatu ketika dahulu Jawah mengagung-agungkan jasa dan usaha Barisan Nasional (BN) dalam membawa pembangunan untuk manfaat rakyat dan seorang yang setia dengan BN selamanya.

Jawah juga pada satu ketika sangat menyanjungi Ketua Menteri Sarawak atas dasar pembangunan yang dibawa oleh BN serta mengiktiraf Timbalan Ketua Menteri sebagai pemimpin Dayak yang telah membawa perubahan kepada rakyat.

Tetapi tiba-tiba bila Jawah menyertai pembangkang, kenyataannya berpusing 360 darjah. Lain yang dikata, lain yang dibuat. Sikap Jawah yang seperti lalang ditiup angin memperlihatkan sikapnya yang tidak mempunyai prinsip perjuangan yang mantap dan sering berdolak dalih.

Pemimpin seperti ini perlu dihindari oleh rakyat. Malah Jawah sebenarnya tidak layak menjadi pemimpin mereka. Sikap seperti lalang ini amatlah merbahaya kerana ini menyukarkan tumpuan terhadap perjuangan untuk rakyat dan pembangunan setempat serta sukar melaksanakan tanggungjawabnya sebagai pemimpin di kawasan berkenaan.

Sehubungan itu, pengundi di Batang Ai pasti tahu batasan keupayaan Jawah dan seterusnya membuat keputusan yang bijak untuk terus menyokong Mussen, yakni calon yang boleh memberi harapan untuk pembelaan kepada rakyat.

No comments:

Post a Comment