Pilihanraya Kecil DUN N.29 Batang Ai, Sarawak

EXCLUSIVE : CONFESSIONS OF FORMER PAKATAN RAKYAT EXCO

Wednesday, March 25, 2009

MUSSEN DISUKAI, JAWAH DIKETEPI

Oleh Agnes Leha (Penulis Bebas)

Buat masa ini, hanya Mussen dari BN dan Jawah dari PKR sahaja nampaknya akan bersaing dalam pilihan raya DUN Batang Ai yang akan dadakan pada 7 April 2009. Calon bebas akan diketahui pada hari penamaan calon pada 29 Mac 2009 ini.

Walaupun peringkat awal, nama Johnny Shuat seorang penulis bebas dikatakan berminat untuk menyertai pilihan raya ini sebagai calon bebas, namun keputusannya itu masih tergantung kerana dikatakan tidak mendapat restu keluarga. Walau apapun, kita sama-sama saksikan sama ada beliau hadir atau tidak pada 29 Mac ini.

Di antara Mussen dan Jawah, masing-masing mempunyai penyokongnya tersendiri. Tapi daripada tinjauan rambang yang dibuat di beberapa kawasan, nampaknya rata-rata pengundi mahukan muka baru untuk mewakili mereka. Mereka yakin bahawa muka baru akan membawa semangat baru dalam memperjuangkan hasrat penduduk di kawasan ini.

Menurut beberapa pengundi yang ditemui, mereka sudah muak dengan janji Jawah yang dibuat dulu tapi masih belum ditunai. Masa itu Jawah berada di bawah BN. Mereka tidak menyalahkan BN kerana BN hanya sebuah parti politik. Yang menjadi wakil rakyatnya ialah Jawah. Ini bukan salah BN tetapi Jawah lah yang perlu dipersalahkan. Sepatutnya Jawah selaku wakil rakyat kena berusaha gigih membangunkan kawasan setempat, bukan hanya pandai tabur janji sahaja tapi tidak dilaksanakan. Jika dilihat di kawasan lain dibawah BN, mereka terus maju. Mengapa masa Jawah jadi wakil rakyat BN Batang Ai, beliau tidak majukan kawasan ini?

Itulah persoalan yang dilemparkan kepada Jawah. Pengundi sebenarnya tidak benci BN tapi tidak suka kepada sikap bekas wakil rakyat Jawah yang tidak memperdulikan rakyat pada masa lalu. Dan sekarang, mereka mahu mencuba Mussen sebagai wakil rakyat. Mereka berharap Mussen akan membawa lebih banyak pembangunan di kawasan Batang Ai apabila dipilih kelak. Pengundi di sini juga sedar bahawa jika mereka memilih Jawah dari PKR, maka nasib mereka tidak akan terbela dan mereka tidak akan mendapat apa-apa. Apatah lagi rekod Jawah yang buruk selama menjadi wakil rakyat kawasan ini.

No comments:

Post a Comment