Pilihanraya Kecil DUN N.29 Batang Ai, Sarawak

EXCLUSIVE : CONFESSIONS OF FORMER PAKATAN RAKYAT EXCO

Sunday, April 5, 2009

Trend sokongan terhadap BN di Batang Ai makin menyerlah

LUBOK ANTU: Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal semalam ber-kata Barisan Nasional (BN) yakin akan dapat mengekalkan kerusi Dewan Undangan Negeri Batang Ai pada pilihan raya kecil kawasan ini.

Beliau yang baru-baru ini dipertanggungjawab oleh Umno untuk menjaga pilihan raya kecil ini, berkata semakin ramai rakyat di Batang Ai telah menunjukkan trend yang cenderung untuk menyokong Barisan Nasional selepas seminggu tempoh kempen berlangsung.

Bercakap kepada pem- berita selepas majlis Se- marak Bersama Pemimpin di Rumah Panjang (Rh) En-dawie Janting di Nanga Jela dekat sini, beliau berkata penduduk di sini sudah meng-alami keadaan yang sulit sewaktu pembangkang me-wakili kawasan mereka satu masa dahulu.
“Dahulu kawasan ini diwakili pembangkang tetapi perubahan hanya berlaku selepas Barisan Nasional kembali memenanginya,” katanya.

BN meletakkan muka baru, Malcolm Mussen Lamoh, untuk menentang calon PKR, Jawah Gerang pada pilihan raya kecil ini yang diada- kan berikutan kematian pe-nyandangnya, Datuk Dublin Unting Ingkot pada 24 Februari lepas.

Ketika berucap pada majlis itu, Mohd Shafie yang juga Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan berkata rakyat di sini harus mengambil iktibar dari ke-adaan yang berlaku di Selangor, Perak dan Pulau Pinang selepas ditawan parti pembangkang pada pilihan raya umum lepas.

Beliau berkata sudah terbukti bahawa pakatan pembangkang yang memerintah negeri-negeri berkenaan lebih gemar berpolitik dan bermain isu daripada menjalan-kan pemerintahan yang boleh membangunkan rakyat.

Beliau turut mengingatkan rakyat di sini bahawa Sabah pada satu ketika dahulu pernah mendahului Sarawak dari segi pembangunan tetapi kemelut politik yang berlaku menyebabkan keadaan sebaliknya berlaku sekarang.

“Pembangkang bukannya mahu mentadbir tetapi hanya mahu berpolitik tiap-tiap hari. Kalau dibiarkan dan dengan keadaan ekonomi dunia yang tidak berapa sihat sekarang bo-leh menyulitkan lagi pentadbiran,” katanya.

— Bernama

No comments:

Post a Comment