Pilihanraya Kecil DUN N.29 Batang Ai, Sarawak

EXCLUSIVE : CONFESSIONS OF FORMER PAKATAN RAKYAT EXCO

Sunday, April 5, 2009

Penduduk Batang Ai Harus Tolak Budaya Politik PKR

LUBOK ANTU, 4 April (Bernama) -- Penduduk di Dewan Undangan Negeri (DUN) Batang Ai, yang akan mengundi pada pilihan raya kecil Selasa ini, harus menolak budaya politik pembangkang yang menggunakan hasutan untuk memancing undi, kata Menteri Perancangan dan Pengurusan Sumber II Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan.

Awang Tengah, yang juga Exco Penerangan Negeri, berkata pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) sengaja menimbulkan isu-isu sensitif, termasuk tanah hak adat bumiputera, pembinaan empangan hidro elekrik Batang Ai, supaya rakyat marah dan menolak kerajaan.

"Kita harus menutup pintu rapat-rapat untuk memasti PKR tidak bertapak di Sarawak kerana kita tidak mahu budaya yang meracun pemikiran rakyat yang ingin menikmati pembangunan luar bandar untuk meningkatkan taraf hidup mereka," katanya ketika menghadiri majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Rumah Anyang, Nyemungan dekat sini, anjuran Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA).

Kawasan Batang Ai yang mempunyai 8,006 pengundi, dengan 95 peratus terdiri daripada kaum Iban, menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara calon BN Malcolm Mussen Lamoh dan calon PKR Jawah Gerang.

Mengenai calon BN, beliau berkata Mussen, yang juga bekas jurutera Jabatan Pertanian Negeri adalah contoh terbaik anak tempatan yang telah berjaya hasil politik pembangunan kerajaan.Katanya Jawah, bekas anggota Parlimen BN Lubok Antu selama lima penggal tidak mampu memberi projek, khasnya projek luar bandar, jika beliau menang kerana telah mengguna "perahu" berlainan.

"Perjuangan kita ialah untuk membantu rakyat bukan untuk memecah belah rakyat dengan tuduhan yang tidak berasas," kata Awang Tengah

.-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment