Pilihanraya Kecil DUN N.29 Batang Ai, Sarawak

EXCLUSIVE : CONFESSIONS OF FORMER PAKATAN RAKYAT EXCO

Monday, April 6, 2009

Empat pemimpin PKR Julau keluar parti

Parti Ke- adilan Rakyat (PKR) mene-rima tamparan hebat sekali lagi menjelang pilihan raya kecil Batang Ai apabila empat pemimpin PKR Bahagian Julau semalam mengumumkan keluar parti.

Dipimpin Ketua Bahagian Dr Ambrose Labang Jamba, mereka berempat bertekad mengambil tindakan itu selepas menyedari PKR bukan berjuang secara ikhlas untuk rakyat.

“Mereka (pemimpin PKR) berkhidmat hanya untuk memenuhi agenda sendiri. PKR bukan untuk golongan Iban atau Dayak yang miskin terutama di luar bandar.

“PKR tidak mampu membawa pembangunan dan PKR tidak dapat membentuk kerajaan memandangkan para pemimpin amat bongkak dan tidak memiliki kredibiliti,” katanya ketika mengumumkan hasrat mereka di Bilik Operasi Barisan Nasional (BN) di sini, semalam.

Pada minggu lepas, satu puak dalam Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) diketuai Timbalan Presidennya, Ting Ling Kiew menyatakan soko-ngan kepada BN dalam pilihan raya kecil Batang Ai.

Puak berkenaan berpendapat sokongan terhadap PKR tidak memberi makna apa-apa terhadap perjuangan SNAP.

Tindakan Ambrose disertai Timbalan Ketua Bahagian PKR Julau Wong Kee Kai, Setiausaha Rajang Unau dan Ahli Jawatankuasa Kundi Untung.

Sambil berkata keputusan itu dibuat tanpa pengaruh sesiapa, beliau memberitahu pucuk pimpinan parti mengambil kira kedudukan kewangan seseorang sebelum dilantik sebagai ketua.

Malah, PKR yang tidak me-miliki kewangan kukuh cuma mampu meluahkan idea tetapi gagal dalam melaksanakan projek-projek pembangunan.

“PKR tidak boleh pergi jauh. Mereka tidak memiliki sumber dan para pemimpin tidak prihatin dengan para penyokong.

“Mereka ingin menang tetapi tidak dapat berbuat apa-apa,” jelas beliau.

Justeru, beliau merayu para pengundi di Batang Ai agar tidak memilih calon PKR.

Undi untuk calon BN katanya adalah bermakna memilih kepada pembangunan yang berterusan.

Ambrose yang berada dalam PKR sejak 2004 berkata borang peletakan jawatan seba-gai Ketua Bahagian diserah-kan dengan serta-merta.

Beliau pernah bertanding atas tiket PKR dalam pilihan raya umum 2008 tetapi tewas di tangan calon BN Datuk Joseph Salang Gandum.

Borneo Post

No comments:

Post a Comment