Pilihanraya Kecil DUN N.29 Batang Ai, Sarawak

EXCLUSIVE : CONFESSIONS OF FORMER PAKATAN RAKYAT EXCO

Monday, April 6, 2009

PENDUDUK SABAH, SARAWAK BERPELUANG

Bernard Dompok sempat bersalaman dengan penghuni Rumah Saong, Serubah Ulu.

LUBOK ANTU, Isnin: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Bernard Dompok berkata pencari pekerjaan di sektor awam dari Sabah dan Sarawak akan berpeluang untuk dilantik mengisi jawatan anggota pentadbiran di pelbagai jabatan persekutuan.


Selain itu, pelajar cemerlang lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dari dua negeri tersebut juga akan diberikan pengagihan bilangan tempat untuk biasiswa kerajaan persekutuan sebanyak 10% untuk membolehkan mereka melanjutkan pelajaran ke luar negara.


Dompok berkata demikian pada Majlis Mesra Rakyat ajuran Jabatan Kebajikan Masyarakat (KEMAS) Sarawak di Rumah Saong, Serubah Ulu di sini hari ini.


Bernard Dompok (kanan sekali) sedang melihat hasil kraftangan yang dihasilkan penghuni rumah panjang Serubah Ulu sambil diiringi oleh Salang Gandum (kiri) , Billy Abit (Dua dari kiri) dan juga John Sikie (Sedikit terlindung).

’Bilangan pegawai yang dilantik ke jabatan persekutuan akan berasaskan bilangan suku kaum di Malaysia dan pemberian kuota khas sebanyak 5% masing-masing kepada pelajar cemerlang lepasan SPM dari Sabah dan Sarawak akan menjadikan negara ini benar-benar satu Malaysia’, tegas beliau.

Dompok turut mengingatkan agar para pengundi di Batang Ai terus menyokong calon BN pada 7 April ini kerana kerajaan sedia ada tetap akan terus berkuasa walaupun pembangkang menang.

’Adalah senang untuk menjadi pembangkang kerana kita hanya mengeluarkan kenyataan untuk menentang kerajaan kepada rakyat. Tetapi jangan lupa yang sekarang hanyalah pilihan raya kecil dan ianya tidak akan mengubah kerajaan sedia ada,’ kata beliau lagi.


Berucap sama di majlis tersebut ialah Datuk Joseph Salang Gandum, Timbalan Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi, Ahli Parlimen Hulu Rejang, Datuk Billy Abit Joo dan ADUN Balai Ringin, Snowdan Lawan.Turut hadir di majlis tersebut ialah ADUN Kakus, John Sikie Tayai dan wakil Pengarah KEMAS Sarawak, Asrol Philip.

1 comment:

  1. manah amat nya...peluang pekerjaan terbuka luas ngagai bala nembiak sarawak.

    ReplyDelete