Pilihanraya Kecil DUN N.29 Batang Ai, Sarawak

EXCLUSIVE : CONFESSIONS OF FORMER PAKATAN RAKYAT EXCO

Monday, April 6, 2009

Industri Pasu Iban Bakal Jana Pendapatan Penghuni Rumah Panjang

Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan akan membangunkan industri pembuatan "Nuan" atau pasu Iban di Rumah Panjang (Rh) Ngumbang di Nanga Sumpa di sini.

Menteri berkenaan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal hari ini menyampaikan peruntukan permulaan berjumlah RM46,000 untuk memulakan industri itu pada majlis penutup bengkel bimbingan teknikal pasu Iban yang diadakan di rumah panjang itu, satu penempatan agak terpencil di sini yang hanya dapat dihubungi melalui jalan sungai.

Peruntukan berkenaan sebahagian besarnya akan digunakan untuk membina sebuah bengkel seramik sementara sebahagian lagi untuk membangunkan kraf seramik.

Berucap dalam majlis itu, beliau berkata kementerian akan menyalurkan bantuan susulan termasuk membeli kraftangan yang dihasilkan oleh penduduk rumah panjang berkenaan untuk dipasarkan ke luar negeri.

Katanya projek itu merupakan inisiatif kementerian untuk memelihara warisan tradisi masyarakat Iban di samping menjadi satu lagi cara bagi penduduk Rh Ngumbang menjana pendapatan mereka.

Mohd Shafie berkata dalam usaha untuk mengekalkan warisan masyarakat Iban ini, golongan muda perlu dilatih untuk terus mengamalkan budaya dan menghasilkan produk-produk kraf yang melambangkan identiti bangsa mereka.

Katanya usaha kementerian adalah sejajar dengan hasrat kerajaan untuk memastikan tiada kaum diabaikan di negara ini.

Seramai 20 belia dari sekitar Nanga Sumpa menyertai bengkel sejak 3 April lepas yang bertujuan untuk memahirkan diri mereka dalam teknik pembuatan pasu Iban.

Seorang tokoh pembuat pasu Iban dari Batang Ai, Andah Lemang dilantik sebagai jurulatih bengkel berkenaan.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment